تاریخچه برند آدیداس

از همان ابتدای تاسیس آدیداس ، داستان کسب موفقیت جهانی در این زمینه بسیار شگفت انگیز بود.زمانی که تیم ملی فوتبال آلمان با تیم قدر مجارستان در فینال جام جهانی 1954 رو در روی یکدیگر قرار گرفتند به یک دلیل آلمانی ها در این مسابقات پیروز میدان شدند و تنها دلیلش فراهم کردن این جایزه از سوی کمپانی آدیداس بود و موسس کمپانی هم نام خانوادگی خود را روی نقاط مختلفی از زمین بازی قرار داده بود. جدا از سرمایه گذاری تبلیغاتی در صنعت موسیقی برند آدیداس با در نظر گرفتن هزینه های هنگفت تبلیغاتی همواره نام خود را به عنوان برترین تولید کنندگان وسایل ورزشی در معرض دید عالقه مندان ورزشی قرار داده است.

ناگفته نماند که رودی داسلر نیز پس از جدایی از برادرش فعالیت خود را در همین صنعت یعنی تولید کفش های ورزشی ادامه داد و برند پوما را راه اندازی کرد که امروزه یکی از برندهای معروف و موفق بین المللی در زمینه تولید محصوالت ورزشی به حساب میاید ولی همچنان در مقایسه با آدیداس در سطح بسیار پایین تری فعالیت میکند. او اولین کسی بود که در صنعت ورزش از ورزشکاران به عنوان فریلنسرهایی که محصولاتش را تبلیغ میکردند کمک گرفت. امروزه برند آدیداس به لحاظ تولید و فروش به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده لوازم و لباس ورزشی در قاره اروپا و دومین تولیدکننده بزرگ در جهان محسوب می شود. آدیداس بزرگترین تولید کننده لوازم ورزشی در اروپا و پس از نایکی به عنوان دومین شرکت تولیدی لوازم ورزشی در دنیا شناخته می شود. در سال ۱۹۲۰ برادران داسلر فعالیت خود را با راه اندازی کارگاه و بعدها کارخانه تولید کفش های ورزشی تحت عنوان کارگاه برادران داسلر آغاز نمودند ابتدا کارگاه کوچکشان که بالغ بر ۸ نفر کارمند در آن مشغول بکار بودند فروش نسبتا پایینی داشت ولی پس از مدتی تصمیم گرفتند که با ارتقا کیفیت محصوالتشان به سمت بازار تولید کفش های حرفه ای ورزشی بروند و به جای تولید محصوالت معمولی و فروش به عموم مردم روی بازار وسایل و تجهیزات ورزش حرفه ای و قهرمانی تمرکز کنند و پس از موفقیت در این رده به سمت تولید انبوه و فروش محصوالت خود حرکت نمایند در حقیقت آنها تفکر و استراتژی بیزینس خود را کامال و بصورت ۱۸۰ درجه تغییر دادند.

عملکرد، تناسب، وزن و شکل ظاهری، کیفیت برند آدیداس را تعیین میکند. برند آدیداس توسط دو برادر به نام های آدولف و رودی داسلر در کشور آلمان شروع به فعالیت و شکل گیری نمود. در ژوئیه ۱۹۲۴، رادلف به هرتسوگن آوراخ بازگشت تا در کنار برادرش کارخانه تولیدی کفش برادران داسلر را تاسیس کند. داسلر قبل از راهاندازی برند آدیداس، همراه با برادرش شرکت «تولید کفش برادران داسلر» را اداره میکرد. آدی داسلر موجب افزایش اعتماد به نفس ورزشکاران شد. همین موضوع باعث شد تا آنها راه زندگی خود را برای همیشه از هم جدا کنند. مسابقه فوتبال معروف و بیادماندنی دو تیم ملی آلمان و مجارستان که با برتری ۳ بر ۲ جرمنها نیز همراه شد در همان دوره جام جهانی اتفاق افتاد و با روی سکو رفتن آلمان برند آدیداس نیز خود را بعنوان اسپانسر و تولید کننده کفش های قهرمان جهان بعنوان برند شماره ۱ در دنیا مطرح نمود.البته این برند جهانی به غیر از فعالیتهای تبلیغاتی ذکر شده انتخابهای حساب شده و موفق دیگری در زمینه پروموشن و مارکتینگ برند خود از جمله تهیه و تولید آهنگ موسیقی معروف مای آدیداس که موفقیت چشم گیری در سطح جهانی پیدا نمود و تا مدتها موز یک شماره یک شبکه های رادیویی سراسر جهان شناخته میشد نیز انجام داد سایر فعالیتهای این برند در زمینه موسیقی و برگزاری کنسرت های خوانندگان معروف نیز همگی با موفقیت های چشمگیری همراه شدند.

از دیگر استراتژی های موفق آدیداس می توان به برنامه ریزی و تقسیم بندی بودجه تبلیغاتی ساالنه شان اشاره نمود که هر سال قسمت عمده هزینه تبلیغاتیشان را به سرمایه گذاری روی معروفترین ورزشکاران جهان در چند رشته محبوب ورزشی از جمله لیونل مسی در فوتبال راجر فدرر در تنیس محمد علی در باکسینگ شکیل اونیل در بسکتبال و غیره اشاره نمود که با قراردادهای سنگین تبلیغاتی و استفاده از محصوالت آدیداس در تیزرهای تبلیغاتی این شرکت به تبلیغ این برند می پردازند. این سه خط به عقیدهی بسیاری، به کیفیت، انعطاف¬پذیری، تسلط و نفوذ در بازار اشاره دارد. از سوی دیگر این سه خط موازی بر اعتدال و توازن ورزشکار موثر است. پس از اقبال بلند برند آدیداس در انتخاب ورزشکار مناسب جهت اسپانسرشیب در مسابقات المپیک ۱۹۳۶ برلین و کسب شهرت جهانی برای این برند آدی مجددا بخت خود را از طریق اسپانسرینگ در مسابقات جام جهانی فوتبال که در شهر برن کشور سوییس که کشوری بی طرف و امن بود برگزار میشد به آزمایش گذاشت و با تهیه کفشهای تیم ملی فوتبال آلمان در آن مسابقات قدم استراتژیک دیگری در زمینه مارکتینگ برند آدیداس برداشت که این اقدام او هم با بخت و اقبال خوب وی و قهرمانی و روی سکو رفتن تیم ملی فوتبال آلمان همراه شد.