داستان برند: آدیداس؛ کفشهایی که برای پیمودن جهان طراحی شدند – زومیت

در حال حاضر آدیداس فروشندهی تمامی ۳۰ حق فروش فدراسیون ملی بسکتبال است (بعد از ادغام ریبوک به جای آن آمد) و حامی مالیتعداد زیادی از بازیکنان گذشته و حال بسکتبال مثل کریم عبدالجبار و تریسی مک گاردی و همچنین مارکوس کلارک، دویت هاوارد، چاونسی بیلاپس، دریک روز، کوینسی پاندکستر، براندون نایت، اریک گوردون، مایکل بیسلی، جان اسمیت، دامیان لیلارد، جرو هالیدی، تیم دونکان، جرمی لین، ایمان شومپرت، جوروین جورج و جان وال بوده است. ویلیام اندرسون، رئیس اموراجرایی و زیست محیطی منطقهی آسیا و اقیانوسیه، پستی در وبلاگ شرکت آدیداس گذاشته بود مبنی بر اینکه وی در انتظار اثبات دستمزد ساعتی ۳۴ پوند به کارگران از طرف آدیداس است. در این لوگوی جدید سه برگ – که نشانه سه قاره شرکت کننده در المپیک بود – در کنار هم قرار گرفتند.

به صورتی که هم اکنون در تمام جهان، مردم با دیدن هر سه خط کنار یکدیگر، برند آدیداس را به خاطر می آورند. در نتیجه مدل سوپراستار ادیداس در دههی ۱۹۸۰ به خاطر چاپ تصویری از موسیقی هیپ هاپ بر روی لباس بیرون و لباسی با جنس الیاف پلی استر با مارک آدیداس در کنار پیرهن، بسیار معروف شد. بازیکنان آلمان در بین دو نیمه استوک کفشهای خود را تعویض و از مدلهایی بلندتر و مخصوص زمین گِلی استفاده کردند.اولین کفش adidas با استوک پیچیدرنهایت، آلمانیها آن مسابقه را با پیروزی سه بر دو بهپایان رساندند. تا قبل از سال ۱۹۵۷، طراحی کفشهای فوتبال برای چندین دهه بدون تغییر مانده بود. آدیداس در حال حاضر کفشهای مخصوص دویدن بسیار متنوعی تولید میکند. آدیداس سالها است که برای بسته بندی محصولات خود از Asia Pulp&Paper، سومین تولید کنندهی تولید کاغذ در جهان که به خاطر تخریب مناطق ارزشمند در جنگلهای انبوه اندونزی به نام «جنایت کار جنگلی» شناخته میشود، کاغذ خریداری میکند.

آدیداس توپ، کفش و سایر وسایل راگبی را تولید میکند. آدیداس در اواسط دههی۱۹۷۰ شروع به تولید کفش کریکت کرد، که اولین هدف تجاری آنها استرالیا بود. این برند سال هاست که پس از برند نایک کشور آمریکا رتبه دوم فروش محصولات را از آن خود کرده است. Santiossage طرح سندل تخت یک تیکه است. این مدل طرح امضای تیمها را بر روی تخته اسکیت دارد. مدلهایWoodilette و Trefoil طرحی شبیه به ادیلت داشتند اما روی آنها راه راه نبود.این مدل لاستیک ارتوپدی منحنی با تنها یک سنتزی بر روی پا دارد و به شکل دمپایی جلوبسته که به شکل کفش است طراحی شده است، البته پس از آن ادلیت حتی در دنیای غیرورزشی هم در همه جا بکار گرفته شد.

لوگو به صورت سه خط و مشخص کننده برند کمپانی است، و بر روی اکثریت البسه و کالاها نقش میبندد. درون این برآمدگیهای شفاف آرم سه خط آدیداس دیده میشود. شیوه/اصول اخلاقی و تعهدات کاری آدیداس در تأمین کارمندان به دقت بسیار بررسی میشود و گاهی اوقات هم انتقادهایی بر آن داده میشود. روایت دوم این است که در سال 1943 و در طی بمباران برخی مناطق آلمان، وقتی که آدولف به همراه همسر و فرزندانش به یک پناهگاه زیرزمینی پناه می برد، رادولف هم به همراه خانواده اش به آنجا می آید. آدیداس تنوع محصولات خود را از اواخر دهه 1940 و 1950 ایجاد کرده است.